30/7/10

Αρχιμ. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, «Άλλο πράγμα είναι η υιοθέτησις ετεροδιδασκαλίας και άλλο η επίδειξις ανοχής προς πρόσωπα ετεροδιδασκαλούντα»

πηγή: Αρχιμ. Επαφανίου Ι. Θεοδωροπούλου, Τα δύο άκρα (οικουμενισμός και ζηλωτισμός), εκδ. Ι.Ησυχ. Κεχαριτωμένης Θεοτόκου Τροιζήνας
Το παρακάτω απόσπασμα προέρχεται από το κείμενο με τίτλο «Ζηλωτικών ακροτήτων έλεγχος» που είναι Επιστολή του π. Επιφανίου προς τον μοναχό Θεοδώρητο Μαύρο, στον Άγιον Όρος, την 23η Νοεμβρίου 1969.
“Άλλο πράγμα το να υιοθετήση η Εκκλησία, χάριν οικονομίας, ετεροδιδασκαλίαν τινά και να περιλάβη αυτήν εις τα δόγματα αυτής ως αλήθειαν και τελείως άλλο πράγμα η επίδειξις ανοχής προς πρόσωπα κακοδοξούντα και ετεροδιδασκαλούντα. Το πρώτον είναι αδιανόητον και ουδέποτε εγένετο, ούτε ήταν δυνατόν να γένηται, εφ’όσον η Εκκλησία είναι «στύλος και εδραίωμα της αληθείας» (Α΄Τιμ. γ΄, 15) και ουχί ταμείον πλανών και αιρέσεων. Το δεύτερον όμως, η επίδειξις, δηλαδή ανοχής προς πρόσωπα κακοδοξούντα, πολλάκις εγένετο. Ερωτάς «πόθεν αρύομαι την πληροφορίαν»;
Εκ της Εκκλησιαστικής Ιστορίας, φίλτατε! Μελέτησον αυτήν και θα ίδης αν η Εκκλησία γνωρίζη ή όχι «χρονικά όρια αναμονής»”......
Στη συνέχεια του κειμένου ο π. Επιφάνιος αναφέρει παραδείγματα «ανοχής προς πρόσωπα κακοδοξούντα» πολλές φορές μάλιστα για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αυτή όμως την αναφορά θα μεταφέρουμε άλλη φορά στο ιστολόγιό μας.

8 σχόλια:

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

ΜΝΗΜΕΣ

Γιατί ξύνεται πληγές χαίνουσες; Τι να θυμηθούμε; Τη "θεολογία" του ΄60 ή μήπως τα πολιτικά της ιδίας εποχής; Απριλιανά, Χούντα και ύστερα η Κύπρος.

Η Ελλάδα πορεύτηκε σύμφωνα με τις πνευματικές οδηγίες του μακαριστού Επιφανίου. Ως προς τον Ιερομόναχο Θεοδώρητο, μακαριστός κι αυτός πλέον, πόσοι τον γνωρίζουν; Τον έδιωξαν από το αγ. Όρος και η φωνή του, τα γραπτά του, ποτέ δεν ακούστηκε. Τουλάχιστον, στην πυκνότητα και συχνότητα που ακούγαμε τις άλλες.

Μετά από τόσα χρόνια, αυτά που είχε γράψει έγιναν η σημαία του αντιοικουμενισμού (ομολογία πίστεως) : Ένας μακρύς κατάλογος συλλογής υπογραφών.

Και φτάνουμε στο σήμερα. Η Ελλάδα θεολογικά βούλιαξε στον οικουμενισμό και πολιτικά την βούλιαξαν τα δάνεια. Οι κλέφτες την αφάνισαν, η πίστη προδόθηκε, η πληγή πυοροεί.

Να θυμηθούμε τη δεκαετία του ΄60 αρχές ΄70; Γιατί; Η Χούντα άλλαξε όνομα και πρόσωπα. Ως προς "το δεύτερον" ("Το δεύτερον όμως, η επίδειξις, δηλαδή ανοχής προς πρόσωπα κακοδοξούντα, πολλάκις εγένετο") δεν χρειάζεται. Οι κακοδοξούντες έχουν καταλάβει όλες τις θέσεις και αυτοί μας οδηγούν. Τους έχουμε πάντα προ οφθαλμών.

thriskeftika είπε...

κ. Χριστοδουλίδη,
η περί οικουμενισμού διδασκαλία του π. Επιφανίου είναι διαχρονική. Δεν αφορά μόνο στην δεκαετία του 60 ή του 70 αλλά και στη σημερινή εποχή, στην οποία μαζί με την παναίρεση του οικουμενισμού δεν εξέλιπαν δυστυχώς ούτε οι "ζηλωτικές ακρότητες" των οποίων "έλεγχος" είναι ο λόγος του π. Επιφανίου.
Τα λοιπά πολιτικά δεν αφορούν το θέμα μας.
Η Ελλάδα δεν "βούλιαξε στον οικουμενισμό". Ας μην γινόμαστε υπερβολικοί. Η "Ομολογία Πίστεως" και πλήθος άλλων κειμένων και πράξεων αποδεικνύουν ότι στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλο πλήθος ορθοδόξων ευσεβών κληρικών και πιστών, με επισκόπους και πολλούς κληρικούς ανάμεσά τους, που ορθοδόξως φρονούν και ορθοδόξως θεολογούν και ορθοδόξως κηρύττουν και πράττουν.

Ανώνυμος είπε...

κ. Χριστοδουλίδη
Αυτό που επικαλείται ο π. Επιφάνιος δεν έχει καμία σχέση ούτε με το 60 ούτε με το 70.
Μάλλον έχει σχέση με την ιστορία της Εκκλησίας από την οποία συνήθως μαθαίνουμε!

Τι μας μπερδεύετε χούντες και άλλες ιστορίες στην μέση!

Σε σχέση μέ άλλες εποχές τις ιστορίας αυτοί που αντιδρούν σήμερα στην αίρεση είναι πολύ περισσότεροι...
Αυτά γιατί δεν τα λέτε.
Το άγιον Πνεύμα υπάρχει στην Εκκλησία του Χριστού και την καθοδηγεί όπως τότε έτσι και τώρα.

θέλω να ρωτήσω και κάτι άλλο. Ο π. Θεοδώρητος τον οποίον επικαλείστε συνέχεια είναι αυτός που λέει ότι το ημερολόγιο (νέο) είναι αίρεση;

Παναής είπε...

Συμφονώ με την απάντησή σας προς τον κ.Χριστοδουλίδη.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ Ν. είπε...

Μπορείτε να μου εξηγήσετε σε τί ωφέλησε η υπογραφή ορισμένων κληρικών και λαϊκών ακόμη και ηγουμένων Ι. Μονών στο Βόλο (Μητρόπολη Δημητριάδος) της Ομολογίας της Πίστεως, καθ'όσον γνωρίζουμε με τα όσα δημοσιεύθηκαν και καταγγέλθηκαν (Ορθόδοξος Τύπος κλπ.)σχετικά με τον γυμνή τη κεφαλή αιρετικό επίσκοπο Ιγνάτιο Γεωργακόπουλο και τη Θεολογική του Ακαδημία; Οι υπογράψαντες κληρικοί και λαϊκοί δεν συμμετέχουμε διά της εκκλησιαστικής επικοινωνίας μαζί του (μνημόνευση του ονόματός του στα Μυστήρια) στις αιρέσεις που διδάσκει και στις καινοτομίες του; Πώς μαχόμαστε εναντίον του Οικουμενισμού ενώ βρισκόμαστε σε πλήρη εκκλησιαστική επικοινωνία μαζί του; Διαβάστε σας παρακαλώ το πιο πάνω άρθρο του Σεβ. Ναυπάκτου (Νεοπατερική -Μεταπατερική -Συναφειακή Θεολογία) και ίσως καταλάβετε τις αιρέσεις που έχει πέσει ο Δημητριάδος. Σας ερωτώ έχουμε πρόβλημα ή δεν έχουμε οι πιστοί που επικοινωνούμε μαζί του; Τα προβλήματα με την αίρεση του Οικουμενισμού εδώ στο Βόλο είναι υπαρκτά και πρέπει να αντιμετωπισθούν στην πράξη και όχι στη θεωρία. Και χιλιάδες υπογραφές να συγκεντρώναμε εδώ στο Βόλο δεν θα άλλαζε γραμμή και πορεία ο αιρετικός επίσκοπός μας. Βουλιάξαμε κυριολεκτικά στον Οικουμενισμό χωρίς υπερβολές. Χρειάζεται άλλο μέσο αντίδρασης και αντιμετώπισης της αιρέσεως. Έγινε αυτό αντιληπτό; Ευχαριστώ.

thriskeftika είπε...

@ Χριστίνα Ν.
Ποιο είναι το "άλλο μέσο αντίδρασης" που προτείνετε;

Φαίνεται πως δεν αντιληφθήκατε το περιεχόμενο του κειμένου του π. Επιφανίου, κάτω από το οποίο θέτετε το σχόλιο σας. Στο ερώτημα σας "Οι υπογράψαντες κληρικοί και λαϊκοί δεν συμμετέχουμε διά της εκκλησιαστικής επικοινωνίας μαζί του (μνημόνευση του ονόματός του στα Μυστήρια) στις αιρέσεις που διδάσκει και στις καινοτομίες του;" η απάντηση είναι ΟΧΙ. Ακριβώς αυτό γράφει και ο π. Επιφάνιος. Η ανοχή προς πρόσωπα κακοδοξούντα δεν σημαίνει υιοθέτηση της ετεροδιδασκαλίας τους.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ Ν. είπε...

Κύριε Τάτση, επειδή ασχολούμαστε εδώ και χρόνια με τον οικείο Μητροπολίτη και είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω ολόκληρο το Συνέδριο περί Οικουμενισμού τον Σεπτέμβριο του 2004, όταν σπούδαζε η κόρη μου στη Θεσσαλονίκη, θα σας θυμίσω ποιά είναι η πρόταση του εν λόγω συνεδρίου .
Κατάλαβα πολύ καλά τι εννοεί ο μακαριστός π. Επιφάνιος. Αυτό που εσείς ίσως δεν καταλάβατε είναι ότι άλλο ανοχή σε πρόσωπα ετεροδιδασκαλούντα και άλλο συμμετοχή στην αίρεση διά της εκκλησιαστικής επικοινωνίας με τον αιρετικό επίσκοπο. Νομίζω και ο πλέον αδαής θεολόγος μπορεί να το κατανοήσει αυτό. Γι'αυτό το λόγο έθεσα το ερώτημά μου κάτω από τη σχετική ανάρτηση. Και για απλή ενημέρωση σας αναφέρω ότι ο επίσκοπός μας σε κάθε διαμαρτυρία μας έγγραφη ή προφορική σε προσωπικές επαφές μαζί του όλα αυτά τα χρόνια, ξέρετε πώς απήντησε;Δεν πάτε με το παλαιό ημερολόγιο να ησυχάσω; Αν δεν συμφωνείτε με τις πράξεις μου σηκωθείτε και φύγετε από την Εκκλησία (θεωρών Εκκλησία τον εαυτό του) και πηγαίνετε να κάνετε άλλη Εκκλησία. Λοιπόν πώς μπορεί κάποιος συνειδητός χριστιανός της μητροπόλεώς μας να έχει επικοινωνία μαζί του και να ΑΝΕΧΘΕΙ τις αιρέσεις του; Ευτυχώς πάντως που δεν ακούσαμε την συμβουλή του και να πάμε με τους παλαιοημερολογίτες.

Ανώνυμος είπε...

Έχει δίκαιο η Χριστίνα μας.

Φίλος του Φιλήμονα που εκδιώξατε με τον χειρότερο τρόπο

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)