14/1/13

Απαλλαγή από τα Θρησκευτικά μόνο για ετερόδοξους και αλλόθρησκους μαθητές, προβλέπει εγκύκλιος του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης

Ο Απόστολος Κλινάκης, Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης, μετά την υπ. αριθ.115/2012/ΑΠΟΦΑΣΗ του Διοικητικού Εφετείου Χανίων απέστειλε την παρακάτω εγκύκλιο στα σχολεία ευθύνης του σύμφωνα με την οποία "δίνεται η δυνατότητα απαλλαγής στους αλλόθρησκους και ετερόδοξους μαθητές".
Το έγγραφο του Περιφ. Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης:
ΘΕΜΑ: «Χορήγηση απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών».
Μετά την υπ. αριθ.115/2012/ΑΠΟΦΑΣΗ του Διοικητικού Εφετείου Χανίων, επανερχόμαστε στο θέμα της χορήγησης απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών για να υπενθυμίσουμε το θεσμικό πλαίσιο το οποίο ισχύει για το ζήτημα αυτό.
Οι εγκύκλιοι για τις απαλλαγές από τα Θρησκευτικά, που έχουν εκδοθεί και έχουν αποσταλεί σε όλες τις σχολικές μονάδες από το ΥΠΑΙΘΠΑ, είναι:
1. 91109/Γ2/10-07-2008, με θέμα «Ρύθμιση μαθητικών θεμάτων».
2. 104071/Γ2/04-08-2008, με θέμα «Ρύθμιση μαθητικών θεμάτων».
3. 977/109744/Γ1/26-08-2008, με θέμα «Απασχόληση μαθητών».
Από τις παραπάνω εγκυκλίους, καθώς και από τα σχετικά διευκρινιστικά έγγραφα του ΥΠΑΙΘΠΑ, καθίσταται σαφές ότι το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με τα επίσημα υποχρεωτικά αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα, αλλά δίνεται η δυνατότητα απαλλαγής στους αλλόθρησκους και ετερόδοξους μαθητές, οι οποίοι για λόγους συνείδησης δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν το εν λόγω μάθημα.
Η εγκύκλιος 977/109744/Γ1/26-08-2008 ορίζει τον τρόπο που απασχολούνται οι απαλλασσόμενοι μαθητές.
Παρακαλούμε για την πιστή εφαρμογή των εγκυκλίων.
Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΛΙΝΑΚΗΣ

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Από πλευράς εγκυκλίων δεν άλλαξε τίποτε. Ούτε από πλευράς πολιτικής του Υπουργείου, μέχρι τώρα. Το ζήτημα είναι εάν θα αποφασίσει το Υπουργείο να λύσει οριστικά το θέμα με μια νέα εγκύκλιο. Οψόμεθα...

Ανώνυμος είπε...

Έχω τη γνώμη ότι οι θεολόγοι από τα Χανιά με την αγωγή που κατέθεσαν διακινδύνευσαν την τύχη του μαθήματος. Έχουμε αναλογιστεί εάν η απόφαση του Εφετείου ήταν αρνητική, ποιες θα ήταν οι συνέπειες για το μάθημα; Δεν θέλω ούτε να το σκέφτομαι...

Ανώνυμος είπε...

Ωραίος είσαι Ανώνυμε 4.43μμ!
Αν ήταν αρνητική η απόφαση ποια θα ήταν η τύχη του μαθήματος;
ΤΩΡΑ όμως που είναι ΘΕΤΙΚΗ τι πρόκειται να κάνουν μερικοί, μερικοί που προσπαθούν να "αλλάξουν τα φώτα" στο μάθημα; Γιατί η απόφαση εκτός από απαλλαγή μόνο για ετερόδοξους και αλλόθρησκους, προβλέπει και ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα και όχι πανθρησκειακό αχταρμά...

Ανώνυμος είπε...

Ας είμαστε λίγο προσεκτικοί με την απόφαση του Εφετείου.
• Μιλάει για «ποσοτική υπεροχή της διδασκαλίας της χριστιανικής θρησκείας» (σελ. 20) και δεν αποκλείει τη διδασκαλία και άλλων θρησκειών.
• Αναλύει τη συνταγματική επιταγή του άρθρου 16 παρ. 2 για ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των ορθόδοξων μαθητών «προεχόντως κατά τη χριστιανική διδασκαλία και αυτό (που συνιστά και την αναγκαιότητα του ως άνω περιορισμού σε μια δημοκρατική κοινωνία) υπάγεται στην διακριτική ευχέρεια των ελληνικών αρχών (περιθώριο εκτίμησης) που κατά τη νομολογία του ΕυρΔΔΑ πρέπει να αναγνωρίζεται στα συμβαλλόμενα κράτη να κρίνουν την ύπαρξη και το βαθμό της ανάγκης του περιορισμού αλλά το περιθώριο αυτό να συμβαδίζει με τον ευρωπαϊκό έλεγχο στους νόμους ή στις αποφάσεις που υπηρετούν τον περιορισμό» (σελ. 25).
• Παραπέμπει στη Σύσταση 1720 του Συμβουλίου της Ευρώπης για «θρησκευτική αγωγή με έμφαση στην τοπική θρησκευτική Παράδοση, χωρίς όμως να δημιουργούνται προϋποθέσεις μισαλλοδοξίας και φανατισμού» (σελ. 21), το οποίο ως γνωστόν προτρέπει για ενίσχυση των θρησκειολογικών στοιχείων.
• Παραθέτει το Ν. 1566, άρθρο 6 παρ. 2 για «τη βαθύτερη σημασία του ορθόδοξου χριστιανικού ήθους και της σταθερής προσήλωσης στις πανανθρώπινες αξίες» (σελ. 22).
• Παραπέμπει αναλυτικά στους σκοπούς του ΔΕΠΠΣ (σελ. 22) καθώς και στην Υπουργική Απόφαση για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών (σελ. 16).
• Αναφέρεται «στις απαιτήσεις του πλουραλισμού, της πολυφωνίας και της πολυπολιτισμικότητας» (σελ. 23).
Απ’ όλα τα παραπάνω πώς κατοχυρώνεται το ομολογιακό και κατηχητικό μάθημα;

Ανώνυμος είπε...

Συγχαρητήρια στον ανώνυμο των 8:48 μ.μ. Γεμίσαμε πεμπτοφαλαγγίτες που προσπαθούν να παρουσιάσουν το άσπρο μαύρο!

Ανώνυμος είπε...

Κάθε μάθημα που υπάρχει στο ελληνικό σχολείο πρέπει να έχει τέτοια ύλη που να το καθιστά κατάλληλο και συνεπώς υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές. Δηλαδή ένας μαθητής δεν μπορεί να δηλώσει ότι επειδή δεν είναι ελληνικής καταγωγής δεν θέλει να παρακολουθήσει το μάθημα της ιστορίας και γι αυτό η πολιτεία δεν απαλλάσσει κανέναν μαθητή από αυτό το μάθημα. Θεωρεί ότι ΟΛΟΙ οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα της ιστορίας.

Έλα όμως που η πολιτεία αναγνωρίζει πως από ένα άλλο μάθημα (αυτό των θρησκευτικών) μπορεί να απαλλάσσεται ένας μαθητής για τους οιουσδήποτε λόγους! Θεωρεί δηλαδή η πολιτεία ότι η ύλη του μαθήματος αυτού είναι τέτοια που το καθιστά ακατάλληλο για κάποιους μαθητές. Με άλλα λόγια η πολιτεία με την διάκριση αυτή παραδέχεται ότι το το μάθημα των θρησκευτικών δεν μπορούν να το παρακολουθήσουν όλοι οι μαθητές.

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι το συγκεκριμένο μάθημα είναι ακατάλληλο για το σχολείο, αφού όπως έγραψα στην αρχή, κάθε μάθημα που υπάρχει στο ελληνικό σχολείο πρέπει να έχει τέτοια ύλη που να το καθιστά κατάλληλο και συνεπώς υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές.

Αντί λοιπόν η πολιτεία να φροντίσει να μεταβάλει την ύλη και την φυσιογνωμία του μαθήματος των θρησκευτικών έτσι ώστε να θεωρείται από όλους κατάλληλο και άρα υποχρεωτικό το αφήνει ώς έχει. Και αντί οι εννέα θεολόγοι να προσφύγουν στην δικαιοσύνη απαιτώντας το μάθημα να αλλάξει ώστε όπως όλα τα υπόλοιπα να καλύπτει όλους τους μαθητές, προσφεύγουν ώστε να παραμείνει η διάκριση μεταξύ ορθοδόξων και "υπολοίπων".

Και σε αυτό βρήκαν συμμάχους τους εφέτες του συγκεκριμένου δικαστηρίου και βεβαίως τους απανταχού φανατικούς που θεωρούν ότι η διδασκαλία του χριστιανισμού πρέπει να επιβάλλεται

Ανώνυμος είπε...

Να αλλάξει λοιπόν το μάθημα και να βάζει στην ίδια μοίρα την Ορθόδοξη αλήθεια με το δαιμονικό ψεύδος! Ωραία τω όντι λογική! Και κάτι τέτοιο να υποστηρίζεται από ορθόδοξους δυστυχώς χριστιανούς!

Ανώνυμος είπε...

Μη σε ξενίζει ανώνυμε των 11:35 μ.μ. η στρεβλή "άποψη" περί αλλαγής γράφε αλλοίωσης του μαθήματος! Το κοσμικό πνεύμα κάνει θραύση. Φθάσανε κάποιοι στο σημείο να μιλάνε οι απαράδεκτοι για "φανατικούς" που θεωρούν ότι η διδασκαλία των θρησκευτικών πρέπει να επιβάλλεται! Δυστυχώς όπως έλεγε και ο Θουκυδίδης σε εποχή γενικότερης διαφθοράς διαφθείρεται και το λεξιλόγιο! Οι ευαισθητοποιμένοι διαβάλλονται σαν "φανατικοί"! Εκεί καταντήσαμε!

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)