23/2/14

Ύλη «βουνό» σε χρόνο - ρεκόρ για τους μαθητές της Α' Λυκείου

ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Ύλη «βουνό» σε χρόνο - ρεκόρ για τους μαθητές της Α' Λυκείου
Να ολοκληρώσουν σε χρόνο-ρεκόρ και, για πρώτη φορά, ολόκληρη τη διδακτέα- εξεταστέα ύλη της Α΄ Λυκείου καλούνται ξαφνικά μαθητές και εκπαιδευτικοί. Ο λόγος είναι διπλός: Αφενός οι φετινές προαγωγικές διεξάγονται για πρώτη φορά με το σύστημα της τράπεζας θεμάτων, γεγονός που αναγκάζει τους εκπαιδευτικούς να διδάξουν την εξεταστέα ύλη στο σύνολό της. Αφετέρου, η γνωστοποίηση της ύλης μόλις στις 13 Φεβρουαρίου υποχρεώνει τους μαθητές να διαχειριστούν έναν τεράστιο όγκο μαθημάτων σε ελάχιστο χρόνο καθιστώντας πρόχειρη, αν όχι προβληματική, τη γνωστική διαδικασία.
Εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση στον καθορισμό της εξεταστέας ύλης, καθώς λόγω του νέου συστήματος προαγωγικών εξετάσεων είναι υποχρεωμένοι να την ολοκληρώσουν. Ως εκ τούτου, αρκετές σχολικές μονάδες έχουν... ανεβάσει ταχύτητα όσον αφορά στις παραδόσεις των μαθημάτων, με αποτέλεσμα να γίνονται βιαστικά και οι μαθητές να μην μπορούν να αφομοιώσουν σε βάθος την ύλη.
«Τρέχουν» οι καθηγητές


Οι φετινοί μαθητές της Α΄ Λυκείου θα είναι οι πρώτοι που θα δώσουν προαγωγικές εξετάσεις μέσω της τράπεζας θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Σε σχολικές μονάδες όπου για διάφορους λόγους η ύλη κάποιων μαθημάτων έχει μείνει πίσω, οι καθηγητές «τρέχουν» να την ολοκληρώσουν, καθώς το 50% των ερωτήσεων στις προαγωγικές εξετάσεις θα αντληθεί από την τράπεζα θεμάτων.

Μέχρι και πέρυσι, η ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης ήταν μέχρι κάποιο βαθμό στη διακριτική ευχέρεια του κάθε καθηγητή. Υπενθυμίζεται, μάλιστα, ότι από φέτος, ο βαθμός των τριών τάξεων του λυκείου θα συνυπολογιστεί στον γενικό βαθμό πρόσβασης για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Το μέτρο αφορά τους μαθητές που φοιτούν τη φετινή σχολική χρονιά στην Α΄ Λυκείου και θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές το σχολικό έτος 2015-16. Ο πρόεδρος του Κέντρου Μελετών της ΟΛΜΕ, Παύλος Χαραμής, ανέφερε ότι οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στο μέσο μιας διπλής πίεσης. Από τη μία, αναφέρει, η διοίκηση της εκπαίδευσης ζητά να προφτάσουν οι καθηγητές να ολοκληρώσουν πάση θυσία την ύλη που σε κάποιες περιπτώσεις είναι αδύνατον και, από την άλλη, οι μαθητές λένε ότι δεν μπορούν να αντέξουν σε αυτούς τους ρυθμούς και δυσκολεύονται να την κατανοήσουν.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων Αναστάσιος Στέφος τόνισε:
«Η απόφαση του υπουργού Παιδείας να εφαρμοστεί από εφέτος, στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ Λυκείου, η διαδικασία επιλογής θεμάτων από την αντίστοιχη Τράπεζα, σε συνδυασμό με τις διαμαρτυρίες φιλολόγων καθηγητών από όλη τη χώρα, οι οποίοι δηλώνουν ότι αδυνατούν να καλύψουν την ύλη, προκαλεί δικαιολογημένα την έντονη αντίδραση του εκπαιδευτικού κόσμου.
Θεωρούμε ότι, για την εφαρμογή τέτοιων μέτρων, απαιτείται να προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος σχετικά με την παιδαγωγική σκοπιμότητα του νεοεισαγόμενου μέτρου, που καθιερώνει ένα αυστηρό εξετασιοκεντρικό σύστημα στην Α' Λυκείου χωρίς, μάλιστα, την έγκαιρη ενημέρωση των διδασκόντων για την εξεταστέα ύλη».
Επιπρόσθετα, αναφέρει ο κ. Στέφος, είναι επιτακτική ανάγκη η συγκρότηση των ειδικών επιτροπών και των συντονιστικών οργάνων, για τη ρύθμισή του, να βασίζεται στη διαφάνεια και τη συμμετοχή των αρμοδίων φορέων και δη των Επιστημονικών Ενώσεων.
Εκπαιδευτικοί, μάλιστα, αναφέρουν ότι είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουν την εξεταστέα ύλη για δύο λόγους. Πρώτον, προκειμένου να εξεταστούν όλοι οι μαθητές της Α΄ τάξης έχοντας τα ίδια εφόδια και δεύτερον επειδή υπάρχει και το ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και, ως εκ τούτου, προσπαθούν όλοι να μην εκτεθούν στον κίνδυνο μιας αρνητικής αξιολόγησης.
Πώς θα λειτουργεί η Τράπεζα Θεμάτων
Επιστημονικές επιτροπές για όλα τα μαθήματα της Α΄ Λυκείου έχουν συσταθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας οι οποίες έχουν αρχίσει ήδη να τροφοδοτούν την Τράπεζα Θεμάτων.
Κατά την Α' Φάση υλοποίησης του προγράμματος, οι επιστηµονικές επιτροπές µπορούν να λειτουργούν και ως οµάδες σύνταξης των ερωτήσεων / θεµάτων τα οποία θα συµπεριληφθούν στην Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας. Στις προτάσεις τους θα συμπεριλαμβάνονται και ενδεικτικές / προτεινόµενες απαντήσεις των θεµάτων.
Στις φετινές προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ Λυκείου, οι μαθητές θα διαγωνιστούν σε ποσοστό 50% σε θέματα από την «τράπεζα», ενώ τα υπόλοιπα θα τα επιλέξει ο καθηγητής που διδάσκει το κάθε μάθημα. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, για την πρόσβαση στα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης θα συνυπολογιστούν οι βαθμοί και των τριών τάξεων του λυκείου. Οπως είχε δηλώσει πρόσφατα ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, «η εισαγωγή του φετινού μαθητή της Α' Λυκείου στο πανεπιστήμιο θα εξαρτηθεί 80% από το πώς θα γράψει στα τέσσερα μαθήματα που θα εξεταστεί. Το υπόλοιπο 20% θα εξαρτηθεί από τον μέσο όρο της βαθμολογίας του στα τρία χρόνια του Λυκείου, ο οποίος αντικειμενικοποιείται από την Τράπεζα Θεμάτων». (σημ. ιστολογίου: Η αναφορά του Υπ. Παιδείας είναι λανθασμένη. Το ποσοστό συμμετοχής των βαθμών των τριών λυκειακών τάξεων στον βαθμό πρόσβασης στην Τριτοβάθμια θα είναι πολύ μικρότερο του 20%).
Νεφέλη Πλατανιά - Μαθητρια Α' Λυκείου
Επρεπε να γνωρίζουμε πολύ νωρίτερα την εξεταστέα ύλη
Τη δική της αγωνία για την κάλυψη της εξεταστέας ύλης αλλά και της αφομοίωσής της εν όψει των προαγωγικών εξετάσεων μέσω της τράπεζας θεμάτων εκφράζει η μαθήτρια της Α΄ Λυκείου Νεφέλη Πλατανιά.
Οπως αναφέρει, «μόλις έγινε γνωστή πριν από λίγες ημέρες η εξεταστέα ύλη για τις προαγωγικές εξετάσεις, οι καθηγητές μας είπαν ότι πρέπει να «τρέξουν» γρηγορότερα προκειμένου να ολοκληρωθούν όλα τα προβλεπόμενα κεφάλαια σε κάθε μάθημα». «Με την τράπεζα θεμάτων που εγκαινιάζεται φέτος, από την οποία θα αντληθεί το 50% των ερωτήσεων, οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουν την εξεταστέα ύλη», τονίζει η Νεφέλη Πλατανιά.
Υποστηρίζει μάλιστα ότι ειδικά οι πιο αδύναμοι μαθητές δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να αφομοιώσουν τις παραδόσεις των μαθημάτων. «Κατά τη γνώμη μου, η εξεταστέα ύλη έπρεπε να έχει καθοριστεί και γνωστοποιηθεί πολύ νωρίτερα, για να γινόταν ένας σωστός προγραμματισμός από την πλευρά των καθηγητών».
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ
ΕΘΝΟΣ

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Προχειροτητα και βιασυνη - οπως και σε τοσα αλλα σ' αυτην τη χωρα. Αλλα και αδικη μεταχειριση εκπαιδευτικων και μαθητων εκ μερους του υπουργειου, τους οποιους καλει να βγαλουν το φιδι απο την τρυπα - να πληρωσουν, ουσιαστικα, τα σπασμενα της δικης του ανεπαρκειας και απρονοησιας.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)