18/9/14

Ἰ. Θ. Χαΐνης, Τό τμῆμα Ἰσλαμικῶν Σπουδῶν

Τό τμῆμα Ἰσλαμικῶν Σπουδῶν
Τοῦ Ἰ. Θ. Χαΐνη, Ὁμοτίμου Καθηγητοῦ τοῦ Ε.Μ.Π.
ΕΞ ΑΦΟΡΜΗΣ συνεντεύξεως ποὺ ἔδωσε ὁ Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Μπουτάρης, στὴν Ἐφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ τὴν 25 Ἰουλίου 2014, σελ. 6, μεταξὺ τῶν ἄλλων ἀναφέρθηκε στὴ δημιουργία τμήματος Ἰσλαμικῶν σπουδῶν στὸ Α.Π.Θ. καί εἶπε ὅτι ἔχει ἔλθει σὲ ἐπικοινωνία μὲ Καθηγητὲς τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς καὶ κάποιοι ἀπὸ αὐτοὺς συμφωνοῦν.
Ἐπὶ πλέον εἶπε: Θέλει νὰ προσελκύσει σπουδαστὲς ἀπὸ τὸν Ἀραβικὸ Κόσμο καὶ νὰ ἀνεβάσουμε τὸ ἐπίπεδο τοῦ Πανεπιστημίου !

Κάμνω ἕνα πρῶτο σχόλιο. Ἂν τὸ ἐπίπεδο ἑνὸς Πανεπιστημίου ἀνεβαίνει μὲ τὴ λειτουργία τμήματος Ἰσλαμικῶν σπουδῶν καὶ ὄχι μὲ τὶς ἐπιστημονικὲς γνώσεις καὶ τὴν ἔρευνα ποὺ προσφέρει στοὺς σπουδαστές του, τολμῶ νὰ εἴπω, καλὸν θὰ εἶναι τὸ Πανεπιστήμιο νὰ κλείσει! Τὸ Πανεπιστήμιο τῆς Θεσσαλονίκης εἶναι ἀπὸ τὰ διακεκριμένα Πανεπιστήμια τῆς Εὐρώπης καὶ Ἀμερικῆς, μὲ ἀξιολογότατους Καθηγητὲς - Ἐρευνητὲς οἱ ὁποῖοι, πρὸς τιμήν τους, προβάλλουν τὸ Ἵδρυμα Διεθνῶς. Δὲν ἔχει ἀνάγκη νὰ προβληθεῖ, ἂν δημιουργηθεῖ τμῆμα Ἰσλαμικῶν σπουδῶν.
Ὁ κ. Δήμαρχος, πιθανόν, νὰ σκέπτεται ὡς ἑξῆς: Γιατί ἔχουμε Θεολογικὲς Σχολὲς στὴν Ἀθήνα καὶ Θεσσαλονίκη καὶ νὰ μὴ ἔχουμε καὶ Τμῆμα Ἰσλαμικῶν Σπουδῶν;
Ἡ ἵδρυση τὸν Θεολογικῶν Σπουδῶν στὶς ἀνωτέρω πόλεις ἐπεβάλετο σύμφωνα μὲ τὸ Ἀρ. 3 παρ. 1 τοῦ Συντάγματος ποὺ λέγει: Ἡ ἐπικρατοῦσα θρησκεία στὴν Ἑλλάδα εἶναι ἡ θρησκεία τῆς Ἀνατολικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ.
Ὁμοίως, σύμφωνα μὲ τὸ Ἀρ. 16 παρ. 2 τοῦ Συντάγματος ποὺ λέγει: Ἡ Παιδεία ἀποτελεῖ βασικὴ ἀποστολὴ τοῦ Κράτους καὶ ἔχει ὡς σκοπὸν τὴν ἠθική, πνευματική, ἐπαγγελματικὴ καὶ φυσικὴ ἀγωγὴ τῶν Ἑλλήνων, τὴν ἀνάπτυξη τῆς ἐθνικῆς καὶ θρησκευτικῆς συνείδησης καὶ τὴ διάπλασή τους σὲ ἐλεύθερους καὶ ὑπεύθυνους πολίτες.
Ἡ πολιτεία στηριζόμενη σὲ αὐτὲς τὶς δύο θεμελιώδεις Διατάξεις τοῦ Συντάγματος ἵδρυσε τὶς δύο Θεολογικὲς Σχολὲς, ὅπου ἕκαστη ἔχει καὶ ἀπὸ δύο τμήματα Καθαρᾶς Θεολογίας καὶ τῆς Κοινωνικῆς Θεολογίας (πρώην Ποιμαντικό).
Ἡ Πολιτεία δαπανᾶ ἐτησίως σεβαστὸ ποσὸν χρημάτων προκειμένου νὰ ὑλοποιήσει τὶς προαναφερθεῖσες Δ/ξεις τοῦ Συν/τος καὶ τὸ κυριότερο σὲ Ἕλληνες πολίτες καὶ ὄχι σὲ ἀλλοδαπούς, τούς ὁποίους δὲν καλύπτουν τὰ προαναφερθέντα Ἄρθρα τοῦ Συντάγματος. Διασταλτικὴ ἑρμηνεία τῶν ἀνωτέρω παραγράφων τῶν Ἄρθρων τοῦ Συντάγματος δὲν χωρεῖ, διότι προσκρούομεν στὴν ἔννοια τοῦ Δημοσίου Συμφέροντος, ὅπως τὸ ὁρίζει μέσα στὰ ὅρια τοῦ Συντάγματος καὶ τῶν νόμων, ἡ Βουλὴ καὶ ἡ Κυβέρνηση.
Κατὰ τὴν ἄποψη τοῦ Καθηγητῆ Π.Δ. Δαγτόγλου βλ. «Γενικὸ Διοικητικὸ Δίκαιο» ἐκδ. Σάκκουλα σελ. 147 (325), τὸ «δημόσιο συμφέρον, εἶναι μία ἔννοια ποὺ ἀποκτᾶ πρακτική, χειροπιαστὴ σημασία μόνον μὲ τὴν συγκεκριμενοποίησή της». Ἀπὸ τὴν ἐξέταση τοῦ θέματος σὲ βάθος ἡ Ἑλληνική Κοινωνία δὲν ἔχει ἀπολύτως τίποτα νὰ ὠφεληθεῖ ἀπὸ ἠθικῆς, πολιτιστικῆς, πνευματικῆς, οἰκονομικῆς πλευρᾶς ἀπὸ τὴν δημιουργία τμήματος ἰσλαμικῶν σπουδῶν, ἀπεναντίας θὰ ἔχει μία σημαντικὴ ἐτήσια οἰκονομικὴ ἐπιβάρυνση.
Τὸ Ἀρθ. 1.6 παρ. 5 τοῦ Συντάγματος ἀναφέρει γιὰ τὴν πλήρη αὐτοδιοίκηση τῶν Α.Ε.Ι. τῆς χώρας. Ἡ ἴδια παράγραφος λέγει ὅτι: «Τὰ ἱδρύματα αὐτὰ τελοῦν ὑπὸ τὴ ἐποπτεία τοῦ Κράτους». Αὐτὸ συνεπάγεται ὅτι ἡ ἵδρυση Σχολῶν Τμημάτων δὲν θὰ εἶναι αὐθαίρετη ἀλλὰ ὑπάρχουν πολλὲς διαδικασίες ποὺ θὰ ἀκολουθηθοῦν: Τμῆμα - Σχολὴ - Πρυτανικὸ Συμβούλιο - Σύγκλητος καὶ τέλος ἡ ἔγκριση ἀπὸ τὸ Ὑπουργικὸ Συμβούλιο μὲ πρόταση τοῦ Ὑπ. Παιδείας καὶ σὲ ὅλα αὐτὰ οἱ ἀποφάσεις θὰ εἶναι πλήρως αἰτιολογημένες.
Τέλος, ἄν ὁ κ. Μπουτάρης θεωρεῖ ὅτι εἶναι εὔκολα, νὰ ξεκινήσει μία τέτοια διαδικασία γιὰ Ἰσλαμικὲς σπουδές, ποὺ ἀπεύχομαι, θὰ τὸ δείξει τὸ μέλλον. Ἡ Θεσσαλονίκη ποτὲ δὲν θὰ γίνει Διεθνὲς Κέντρο Ἰσλαμικῶν Σπουδῶν, ἀρκετὰ ἔχουμε δεινοπαθήσει ἀπὸ τοὺς Ἰσλαμιστές.
Ορθόδοξος Τύπος, 19/9/2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)