1/7/17

Επιστολή - Απάντηση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τα νέα ΠΣ στα Θρησκευτικά στον Γιάννη Αγγελάκα

To Tvxs.gr έλαβε και δημοσιεύει την επιστολή - απάντηση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του νέου Προγράμματος Σπουδών για τα Θρησκευτικά στο άρθρο του Γιάννη Αγγελάκα στο Tvxs.gr «Περί της ταλαίπωρης μεταρρύθμισης στην Παιδεία». Με την παρέμβασή του ο δημιουργός ζητούσε την απόσυρση του τραγουδιού του «Γιορτή» από το βιβλίο, ως αντίδραση στο «κόψιμο» των τραγουδιών «Μπαγάσας» του Νικόλα Άσιμου και  «Συννεφούλα» του Διονύση Σαββόπουλου, ύστερα από την παρέμβαση της εκκλησίας. 
«Αγαπητέ Γιάννη Αγγελάκα,
μετά τη δημοσιοποίηση του άρθρου - επιστολής σου, με την οποία ζητάς «από τον κύριο Υπουργό να αποσύρει από την διδακτέα ύλη και το τραγούδι μας “Γιορτή” (αν όντως υπάρχει τέτοια πρόταση)», οφείλουμε να σου εκθέσουμε πώς έχουν τα πράγματα σχετικά με τη χρήση τραγουδιών σου (ναι... δεν είναι ένα, δεν είναι μόνο η «Γιορτή») στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) για τα Θρησκευτικά και την ενσωμάτωσή τους τόσο στο προσωρινό υλικό, αλλιώς «Φάκελο Μαθήματος», που θα διανεμηθεί τη νέα σχολική χρονιά 2017-18 στους μαθητές και στις μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου, όσο και στο προτεινόμενο διδακτικό υλικό, που έχει ήδη αναρτηθεί σε ψηφιακή πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Το τραγούδι σου «Γιορτή» περιλαμβάνεται στη στήλη με τις Ενδεικτικές Δραστηριότητες, και ειδικότερα στις «Ομαδικές/Διερευνητικές», της 5ης Θεματικής Ενότητας της Γ΄ Γυμνασίου με τίτλο «Ελπίδα και αγώνας για τη μεταμόρφωση της ζωής και του κόσμου» του νέου ΠΣ για τα Θρησκευτικά (1). Στη στήλη αυτή, μαζί με άλλα έργα τέχνης, όπως το τραγούδι του Μάνου Λοΐζου «Η μέρα κείνη δε θ΄ αργήσει», προτείνεται ένα ακόμη δικό σου τραγούδι, ο «Ωκεανός». Σε αυτά τα τραγούδια το νέο Πρόγραμμα προσφέρει τη δυνατότητα διδακτικής επεξεργασίας, αξιοποιώντας ένα από τα μοτίβα του έντεχνου συλλογισμού (Artful Thinking), το «ακούγοντας 2 x 10». Η «Γιορτή», όπως και τα υπόλοιπα τραγούδια που αναφέρθηκαν, επιλέχθηκαν γιατί συνδέονται νοηματικά κι αναδεικνύουν την υποενότητα «Η σιωπηλή επανάσταση της τέχνης» του εισαγωγικού Βασικού Θέματος με τίτλο «Η μεταμόρφωση του κόσμου ως πανανθρώπινο αίτημα».
Έτσι κρίθηκε από τους συντάκτες του νέου ΠΣ: ότι μπορούν να υπηρετήσουν τη μαθησιακή προσδοκία «να εντοπίζουν οι μαθητές και κατανοούν το αίτημα της ελπίδας και της μεταμόρφωσης, όπως εκφράζεται στην πολιτική και στην τέχνη, διατυπώνοντας τις δικές τους κρίσεις». Πρέπει ακόμα να γνωρίζεις ότι η συντακτική ομάδα που ετοίμασε τον Φάκελο Μαθήματος της Γ΄ Γυμνασίου (2), συμπεριέλαβε στην ίδια Θεματική Ενότητα απόσπασμα από ένα ακόμη τραγούδι σου, το «Σιγά μην κλάψω».
Θα συμμεριζόμασταν την αντίδρασή σου στην «απόπειρα λογοκρισίας», όπως αυτή παρουσιάστηκε ως τέτοια σε αρκετά μέσα πληροφόρησης και παραπληροφόρησης, όμως κάτι τέτοιο στην πραγματικότητα δεν συνέβη, όπως άλλωστε διευκρίνισε το Υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωσή του (3). Παρά τις πολλαπλές κι απίθανες απόπειρες κατασυκοφάντησης ή εκμετάλλευσής του, το νέο ΠΣ για τα Θρησκευτικά (με ό,τι αυτό περιέχει και προτείνει) θα κριθεί τα επόμενα χρόνια από τους μόνους που έχουν πια δικαίωμα λόγου σε αυτό: τους μαθητές και τους καθηγητές τους.
Αν αυτοί το θελήσουν, αυτό που εσύ εμπιστεύθηκες στους συνανθρώπους σου με τα τραγούδια σου – κι εμείς συμπεριλάβαμε στο Πρόγραμμα Σπουδών – ίσως και να «ανοίξει μια ρωγμή απ' το μικρό τους κελί ως το άπειρο» και να τους ταξιδέψει στη δική τους «γιορτή» – ερήμην όλων ημών και σε πείσμα όλων αυτών...
Τα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για την εκπόνηση του νέου Προγράμματος Σπουδών για τα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου
Τα ονόματα των μελών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που υπογράφουν το κείμενο: Αντώνης Παναγάκης, Γιώργος Παπαδόπουλος, Γιώργος Στριλιγκάς, Δημήτρης Μόσχος, Θανάσης Νευροκοπλής, Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Όλγα Γριζοπούλου, Παναγιώτης Υφαντής, Σταύρος Γιαγκάζογλου.
________________
1) Βλέπε σελ. 102 του νέου ΠΣ Θρησκευτικών Δημοτικού-Γυμνασίου (ΦΕΚ 2104-19.06.2017).
2) Βλέπε σελ. 110 του Φακέλου Μαθήματος Γ΄ Γυμνασίου.
3) 'Οπου σημειώνεται ότι: «Ο διάλογος μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας για το μάθημα των Θρησκευτικών αφορούσε τα Προγράμματα Σπουδών. Το προτεινόμενο διδακτικό υλικό δεν αποτέλεσε αντικείμενο του διαλόγου.»

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

"Ουαί υμίν γραμματείς και Φαρισαίοι" εμπειρογνώμονες των νέων προγραμμάτων. Ζητήσατε ποτέ τη γνώμη των μαχίμων εκπαιδευτικών πε01 για τη σκοπιμότητα εισαγωγής των ΝΠΘ ή αντιθέτως τα επιβάλλατε εν μία νυκτί, αιφνιδιαστικά και ενώ είχε ήδη ξεκινήσει το σχολικό έτος ; Προηγήθηκε καμιά συζήτηση - ενημέρωση για επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία των ΝΠΘ από τους ήδη διδάσκοντες ΠΡΙΝ αυτά εφαρμοστούν , όπως θα ήταν και το σωστό, ναι ή όχι; Τώρα κατόπιν εορτής επικαλείσθε την κρίση των εκπαιδευτικών αφού ήδη υπάρχει de jure επιβολή των νέων προγραμμάτων. Κάντε , αν τολμάτε, ένα "δημοψήφισμα" μεταξύ των εκπαιδευτικών ΠΕ01 για να πουν τη γνώμη τους για τα νέα προγράμματα. Δεν θα το τολμήσετε όμως γιατί ξέρετε ότι τους έχετε(την πλειοψηφία τουλάχιστον) απέναντι σας.

Ανώνυμος είπε...

Δημοψήφισμα τώρα!!! θα μας πάρουν με τις ντομάτες. Είσαι με τα καλά σου άνθρωπέ μου; Που ζεις; Στον Ιράν; Έλεος πια.

Ανώνυμος είπε...

Η λέξη δημοψήφισμα είναι σε εισαγωγικά εξυπνάκια που κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις. Πάντως από την ορολογία που χρησιμοποιείς(Ιράν) να υποθέσω ότι κι εσύ είσαι από τους προοδευτικούληδες, εκσυγχρονιστές, ενδεχομένως κομματόσκυλο του σύριζα που υποστηρίζει το πολυθρησκευτικό πανθρησκειακό συνοθύλευμα που λέγεται ΝΠΘ. Άντε διάβασε καλύτερα την "εφημερίδα των Συντακτών" τη "Lifo" και την "Αυγή" . Σου πάει περισσότερο.

Ανώνυμος είπε...

Πάντως ειλικρινά θεωρώ ότι θα ήταν πολύ χρήσιμο για όλους να μας ζητηθεί ως θεολόγους να εκφράσουμε την άποψή μας - ανώνυμα για να είμαστε αντικειμενικοί- σε ένα ηλεκτρονικό έντυπο με διάφορες ερωτήσεις. Αυτό έχει ήδη γίνει από την ΠΕΘ, θα έπρεπε όμως να γίνει και από το ΙΕΠ τον καιρό κλπ. Ας στείλουν και αυτοί ένα ερωτηματολόγιο να το απαντήσουμε ανώνυμα και να δουν ποιοι συμφωνούν με όλα αυτά πού έχουν αντιρρήσεις πού διαφωνούν. τολμούν να το κανουν;

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)